מטרונגב

בשורה חדשה בנחל הבשור – דרך הבשור התיכונה

da30d0d0f2f854e9d772ea5a98b297b0

בשורה חדשה בנחל הבשור – דרך הבשור התיכונה

תתפלאו אבל כנראה שיש טיול רכוב חדש שעוד לא עשיתם!

מטיילים מנוסים בוודאי כבר מכירים את דרך נוף הבשור מגשר החבלים ליד צומת צאלים ועד לגן הלאומי אשכול, אבל מסתבר שהשביל כבר לא מסתיים שם. ממש לא מזמן נסלל הקטע התיכון של נחל הבשור בשיתוף פעולה של מנהלת הבשור, קרן קימת לישראל, רשות ניקוז שקמה-בשור, רשות הטבע והגנים והמועצה האזורית אשכול. 

מה תמצאו לאורכו? 13 ק"מ עבירים לכל רכב של נופים, היסטוריה, מים(!) וחוויות.

למסלול המלא לחצו כאן: https://bit.ly/3w2G9Hl 

תחילת המסלול

כקילומטר מזרחית לצומת מעון נרד מהכביש לכיוון צפון על דרך עם סימון שבילים אדום וניסע בין שדות ופרדסים עד שנגיע ל"יער המילואים", המורכב מעצים ותיקים (חלק מעצי האשל שבו ניטעו עוד בימי המנדט הבריטי) ומנטיעות קק"ל של השנים האחרונות.

חניון הררי

לפני שנמשיך צפונה לאורך נחל הבשור, נעצור לקפה בחניון הררי, שולחנות פיקניק, תצפית מרשימה, משחקי ילדים, פחים וברז מים פזורים בחורשת אורנים, לזכרו של יעקב הררי, ממייסדי ומובילי ענף אגוזי האדמה בישראל.

יעקב הררי, שהלך לעולמו ב-2011, שימש כמנכ"ל המועצה לייצור ושיווק אגוזי אדמה, והיה בין מפתחי הענף בנגב החל משנות ה-50 של המאה ה-20. הררי היה אדם אוהב טבע וארץ, "שהכיר כל שביל וכל פינה בארץ", כפי שהעידו עליו קרוביו. החניון לזכרו הוקם ביוזמת קבוצה מחבריו, שחיפשה דרך ראויה להנציחו, ובסיוע המועצה האזורית אשכול, שפועלת להקמת אתרי מורשת וזיכרון לאורך נחל הבשור.

בריכת נחל גמילה

התחנה הבאה שלנו תהיה בריכת נחל גמילה וגב חולית. מלבד בריכת המים הטבעית המוקפת קנים ואשלים, 

נהנה גם משלושה ספסלים מוצלים ושלט עם הסבר על המקום ועם הגב המלאכותי שנחצב בתקופה הביזנטית בסלע הכורכר.

מצפור שי

בהמשך הדרך, בקצה חורשת קק"ל, נגיע לתצפית פסטורלית ומוצלת על נחל הבשור מהמצפור לזכרו של שי דיין (2005-1977), בן מושב דקל. החניון המונגש לנכים מציע לנו ספסל אחד גדול, לוח עץ עם הסבר פנורמי על כל הנוף 140 מעלות. 

תצפית מאגר נירים

ניסע עם הדרך הפונה מערבה ומתעקלת צפונה, נעבור על פני עץ אשל פרקים גדול ומרשים. (מוזמנים לעצור לקרוא את שלט ההסבר) ונמשיך בין שדות תפו"א, חיטה, בוטנים וגזר עד לתצפית הפנורמית היפה והרומנטית על מאגר נירים. ארבעה שולחנות פיקניק מוצלים חלקית, פינת מדורה ומנגל ותצפית לזכרו של בנימין חפץ, איש קיבוץ רעים. פלמ"חניק, שומר במצפה גבולות של קק"ל, חלוץ קיבוץ אורים, תושב קיבוץ נירים, ראש מועצה ומהיוזמים להקמת מאגר נירים.

המאגר, שנפחו כ-600 אלף מ"ק, נבנה בשנות ה-70 כמאגר צד שאוסף מי שיטפונות הזורמים מנחל בשור. המאגר איבד מים בגלל חלחול, ובשנות ה-80 נאטם מחדש כדי למלא את ייעודו. 

באר דקלים

התחנה האחרונה לפני שנגיע שוב לכביש ראשי, היא באר אנטילית  בת כ-300 שנים, שלצידה עץ תמר ושקמה.

הבאר הציורית נותרה מכפר קטנטן שמנה כ-10 בתים עשויים לבני בוץ עם חלוקי נחל וכורכר. 

היא שופצה ביוזמת רשות הטבע והגנים ואוגדת עזה.

לנוחיותכם במקום גם מספר שולחנות פיקניק, עמדת מנגל ומדורה, כדי לסיים את טיולנו בפיקניק מפנק.

דרך הבשור התיכונה מגיעה לסיומה עם החיבור לכביש 232 ומכאן יש לכם 2 אפשרויות מומלצות.

1. להמשיך לטייל לחניון רעים ודרך מתקני המים, שאורכה 2.6 ק”מ, המתחברת לדרך הראשית ביער בארי.

לאורך הדרך הזו, העבירה לכל רכב, תמצאו בארות אנטיליה ולצידן בריכות אגירה ואת המקום שבו עבר בעבר “קו הנילוס” – צינור שהניחו הבריטים במלחמת העולם הראשונה כדי להעביר מים מהנילוס לצבאותיהם שהתקדמו בסיני ובנגב בדרך לכיבוש ארץ ישראל.

2. להשלמת החוויה, מוזמנים לקנח את הטיול במרכז המבקרים “עוז בנגב”- למורשת, התיישבות בטחון וחקלאות. מרכז המבקרים כולל 4 תערוכות מרתקות וביקור בעמדה הקדמית לסקירה ביטחונית מרתקת. במקום קפיטריה מפנקת הפועלת גם כחנות המפעל וחלון הראווה של תוצרת הנגב. משך הביקור כשעה וחצי.

טיול מהנה